Παρασκευή 15 Οκτωβρίου 2010

Ἡ ἔμφυτος τάσις τοῦ βλακός

Ὁ συνασπισμὸς τῶν βλακῶν  εἶναι μηχανικὴ ὀργάνωσις βάσει τῆς ἀρχῆς τῆς «ἐλαχίστης προσπαθείας» πρὸς ἀντιμετώπισιν ἰσχυροτέρας δυνάμεως εἰς τὸ πρόσωπον τῶν ὀλίγων ἢ τοῦ ἑνός. Ἡ ὀργάνωσις αὕτη περιωρισμένης ἐκτάσεως καλεῖται κοινωνιολογικῶς κλίκα (clique).

 Ἡ ἔμφυτος τάσις τοῦ βλακός, ἐξικνουμένη συχνότατα εἰς ἀληθῆ μανίαν ὅπως ἀνήκῃ εἰς ἰσχυρὰς καὶ ὅσον τὸ δυνατὸν περισσοτέρας πάσης φύσεως ὀργανώσεις, ἐξηγεῖται πρώτον μὲν ἐκ τῆς εὐκολίας τῆς ἀγελοποιήσεως, εἰς ἣν μονίμως ὑπόκειται, λόγω ἐλλείψεως ἀτομικότητος (ἐξ οὗ καὶ τὸ μῖσος τοῦ κατὰ τοῦ ἀτόμου καὶ τοῦ ἀτομικισμοῦ), δεύτερον δὲ ἐκ τοῦ ἀτομικοῦ ζῳώδους πανικοῦ, ὑπὸ τοῦ ὁποίου μονίμως κατατρύχεται, ἐκ τοῦ δεδικαιολογημένου φόβου μήπως περιέλθη εἰς τὸ παντὸς εἴδους προλεταριάτον.Ἀποτελεῖ δὲ ἡ τάσις αὕτη ἀμάχητον σχεδὸν τεκμήριον περὶ τοῦ βαθμοῦ τῆς πνευματικῆς του ἀναπηρίας. 
Τοιουτοτρόπως δημιουργεῖται αὐτόματος συρροὴ βλακῶν εἰς τὰς πάσης φύσεως ὀργανώσεις, αἴτινες, ἐὰν μὲν εἶναι συμφεροντολογικαί, διατηροῦν τουλάχιστον τὴν σοβαρότητα τῶν συμφερόντων των, ἐὰν ὅμως εἶναι «πνευματικαί» περιέρχονται σὺν τῷ χρόνῳ εἰς πλήρη βλακοκρατίαν. 

Ἑπόμενον εἶναι κατόπιν τούτων, ὅτι ὅπως ἡ λεγεὼν τῶν βλακῶν ὠθεῖται ἀκατανικήτως πρὸς τὴν ἀγέλην καὶ πρὸς τὰς πάσης φύσεως ὀργανώσεις, οὕτω ὑφίσταται ἀκατανίκητον ἕλξιν ἀπὸ τὰς παντὸς εἴδους ἀγελαίας ἀντιατομικὰς καὶ ὁμαδιστικὰς θεωρίας, ἀπὸ τοῦ πάσης φύσεως παρεμβατισμοῦ ἢ διευθυνομένης οἰκονομίας ἢ 4ης Αὐγούστου μέχρι τοῦ σοσιαλισμοῦ καὶ τοῦ κομμουνισμοῦ (Ἄλλοι εἶναι οἱ ἐκμεταλλευταὶ τῶν θεωριῶν αὐτῶν). 

Τούτων δεδομένων ἐξηγεῖται καὶ ἡ ἀτελεύτητος καὶ αὐστηροτάτη ἐπιλογὴ βλακῶν εἰς τὰ ὁμαδικὰ συστήματα ἡ ὁποία, τὴ βοηθεῖα μίας πολιτικῆς βίας, κατοχυροῦται καὶ ὡς πολιτικὸν καὶ κοινωνικὸν καθεστὼς (4η Αὔγουστου), τόσω μᾶλλον, ὅσο ἡ ἐλευθερία τῆς σκέψεως, χρήσιμος μόνον εἰς ἐκείνους, οἵτινες διαθέτουν σκέψιν, εἶναι μονίμως καὶ ἐξόχως ἀντιπαθητικὴ εἰς τοὺς βλᾶκας, διότι ἀσκουμένη ὑπὸ τῶν ἄλλων στρέφεται ἐναντίον των, ἴδια ὁσάκις οὗτοι κατέχουν ἐξουσιαστικὰς θέσεις, ἢ ἔχουν συνδέση συμφέροντα μὲ τοὺς κατέχοντας αὐτάς. 

Ἡ ἔλλειψις ἰδίας γνώμης, ἡ κολακεία καὶ ἡ ρᾳδιουργία (ἴδε κατωτέρω) τοὺς προορίζουν ἄλλως τὲ εἰδικῶς διὰ τὰς καταστάσεις ταύτας. Ἡ ἀκατανίκητος ἐπίσης τάσις τῶν βλακῶν πρὸς τὰς πάσης φύσεως ἀγελαίας ἐμφανίσεις (κοσμικαὶ συγκεντρώσεις καὶ causerie τρεφομένη ἐκ τῶν περιεχομένων τῶν ἐφημερίδων καὶ τῶν ραδιοφώνων, μόδα, κλπ.) καὶ διακρίσεις (τίτλοι, διπλώματα παράσημα) εἶναι κατόπιν τῶν ἀνωτέρω αὐτονόητος. 

Aπόσπασμα από το : "Ἡ Τεράστια Κοινωνικὴ Σημασία τῶν Βλακῶν ἐν τῷ Συγχρόνῳ Βίῳ"
Eυάγγελου Λεμπέση

Χρησιμότατο εγχειρίδιο και μέρες που'ναι,οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα, πράγματα και καταστασεις ειναι εντελως συμπτωματικη...

9 σχόλια:

  1. εγώ θα προσεθετα και πολλες αλλες ημερομηνιες πλην της 4ης Αυγουστου.
    μπραβο για την αναρτηση.
    συμφωνω απολυτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πάρα πολλές ημερομηνίες Γαβριήλ, έχεις δίκιο.
    Και αν ζούσε θα είχε πολύ υλικό για μια καινούργια κοινωνιολογική προσέγγιση του φαινομένου της βλακείας ή καλύτερα των βλακών.
    Σ' ευχαριστώ πολύ.
    Η ανάρτηση έγινε εξ' αφορμής και έτσι γλυτώσε και η τηλεόραση :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. τηλεοραση;
    τι ειν'αυτο;
    ΕΓΩ ο κατ'εξοχην ΤΗΕΛΟΡΑΣΑΚΙΑΣ εχω να την ανοιξω κι εγω δεν θυμαμαι απο ποτε!
    (μερικες φορες δεν το πιστευω ουτε κι εγω ο ιδιος..)

    ξερεις, νεμεσις, ολες αυτες τις μερες φορτωνω φορτωνω... να φουμε ποτε θα τα γραψω εξω απ'τα δοντια..)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. χαχα
    οχι να Φουμε..
    να Δουμε ήθελα να πω :-)
    καταλαβες..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Tηλεόραση ειναι ένα κουτάκι που χρησιμοποιούν συχνά όσοι πάσχουν από μαζοχισμό.
    (Οι Κριοί με ωροσκόπο Κριό τό'παν όλοι οι αστρολόγοι συν ψυχολόγοι,πλην του ότι είναι απροσάρμοστοι ( χειρότεροι απ' του Ρίτσου και να θυμηθώ μα γράψω γι' αυτούς...) πάσχουν έντονα από την ασθένεια...
    Συνιστάται δε και ως άσκηση αυτοσυγκράτησης.
    Ξέρεις... "δεν βρίζω". "δεν πετάω διάφορα που βρίσκω μπροστά μου", "τα βότσαλα που μάζευα το καλοκαίρι δεν τα πετάω σε κεφάλια"...τέτοια.

    'Eχεις καιρό.Δεν τελειωασαμε ακόμη.Φόρτωvε..,φόρτωνε :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. θα αντικαθιστουσα την λεξη "βλαξ" με την λεξη "ζωο-πρεπης"...
    κατα τα λοιπα, η συμπτωματολογια ειναι επαρκης...
    ερχομαι τωρα στο ερωτημα "γιατι ενισχυεται το ζωο-πρεπες στο ατομικο και το συλλογικο επιπεδο;"
    κατα τη γνωμη μου η κυρια αιτια ειναι η ελλειψη πολιτισμου....
    ο πολιτισμος ειναι σαν το αιμα....
    δεν μπορει να ειναι μπαγιατικος....
    εμεις δεκαετιες τωρα ανακυκλωνουμε τη γενια του 30, την εθνικη αντισταση, το πολυτεχνειο, πατασαβουρωνουμε απο δω κι απο κει μερικα πολιτιστικα "ενθετα" και καμωνομαστε οτι κατι εχουμε κι εμεις οι απογονοι των προγονων ....
    νομιζω οτι εχουμε ελαχιστα, κι αυτα μπαγιατικα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Παναθήναιε έχεις απόλυτπο δικιο.
    Έχω όμως την εντύπωση ότι αυτό το φαινόμενο είναι πλέον διεθνές. (όχι πως αυτό θα πρέπει να μάς παρηγορεί βέβαια)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. panathinaeos
    Είπες την μαγική λέξη. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ και παιδεία(πλην της εκπαίδευσης) και αισθητική.
    Το τραγικό μας έλλειμμα!!
    Και άντε να δούμε πως τα βρίσκουμε αυτά από τον πάτο του πηγαδιού.
    Η τραγική έλλειψη αυτή ίσως να'ναι και το αποτέλεσμα της ανακύκλωσης που λες.
    Δεν παράγεται τίποτε άλλο, με αποτέλεσμα η παλιά γενιά να ανακυκλώνει "περασμένα μεγαλεία και δηιγώντας τα να κλαίς" και η καινούργια να υιοθετεί τον Νεοελληνικό πολιτισμό του περνιέται για... πολιτισμός.
    Και πως θα ξεκινήσει κάποιος να σκέφτεται που δεν παράγεται και σκέψη;
    Και σκέψη και δη κριτική σκέψη, που λογικά πρέπει να εκπαιδεύεται σ' αυτό που λέμε σχολεία, πως θα κουνηθεί αφού δεν υπάρχει εκπαίδευση τέτοια που να τη αναπτύσει;
    Χάος και μύλος.
    Από που να ξεκινήσει κάποιος να βρει λύση στο κουβάρι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Γαβριήλ
    Σε γενικές γραμμές όχον αφορά θέματα πολιτισμού δεν νομίζω πως αγγίζουν τον πάτο τον δικό μας.
    Η εποχή του νεοπλουτισμού κατέστρεψε και το τελευταίο ίχνος του. ' Ισως να ήταν τυχερά κάποια άλλα κράτη και δεν πέρασαν αυτή την περίοδο που μας πήρε τα μυαλά και μας τα σήκωσε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή